Strokovno – vojaško – spominska ekskurzija “Normandija 2014”, 13. – 16. 6. 2014

V počastitev 70-obletnice največje desantne operacije v zgodovini pod imenom »OVERLORD« smo v OZSČ Ljubljana s podporo turistične agencije SKI-FUN d.o.o. v terminu po glavni proslavi te obletnice Ouistrehamu med 13. in 16. junijem realizirali to ekskurzijo. Ideja za ta dogodek je bila rojena na povratku z naše lanskoletne ekskurzije v Beograd na sejem orožja in vojaške opreme «PARTNER 2013«. Od meseca decembra 2013 naprej so trajale priprave in obročno zbiranje finančnih sredstev. Agenciji SKI FUN je uspelo zagotoviti kombiniran avtobusno – letalski prevoz za še sprejemljivo ceno, ki je omogočila udeležbo 44-tim udeležencem. Letalski transport je bil realiziran z nizko-cenovno letalsko družbo Easy Jet na relaciji Benetke – Paris in nazaj. Udeleženci smo se pač morali prilagoditi posebnim pogojem te družbe glede prtljage in splošnim varnostnim pogojem, veljavnim povsod pri letalskem prevozu.

Program potovanja je bil realiziran po dnevih sledeče:

1. dan:

Ob prihodu na letališče Charles de Gaulle nas je čakal avtobus z voznikom g. Jean-Luc-om, ki nas je vozil naokoli vse štiri dni. Panoramska vožnja skozi popoldanski pred vikendski Paris je bila zanimiva s fotopostankom nad znamenitim stopniščem s pogledom na mesto in Eifflov stolp. Sledila je voinja iz Pariza v smeri atlantskega pristanišča Le Havre, skozi značilne petkove zastoje v vseh smereh. Prenočitev je bila v solidnem hotelu iz hotelske verige Le Kyriad.

2. dan:

Samo naštejmo: Vožnja mimo Caena do mesteca Arromanches na atlantski obali, kjer so zavezniške sile ob dnevu D dovolj hitro prebile nemško obrambno črto in kmalu vzpostavile pristaniško pontonsko infrastrukturo po sistemu Mullbery z nazivom B (British). Ta del operacije je sijajno prikazan v Musée de Debarquement, ki smo si ga udeleženci z zanimanjem ogledali. Ostanki te pontonske pristaniške infrastrukture so še danes vidni v morju. Sledil je miselni in dejanski preskok 1000 let nazaj v zgodovino Normandije, ki je bila takrat izhodišče Normana, kralja Wiljema Osvajalca za uspešen naskok na britansko otočje, katerega je odtod zavzel in jim potem dolgo let tudi uspešno vladal. V mestu Bayeux je razstavljena originalna tapiserija doližne 70 metrov iz tega obdobja, ki slikovno prikazuje to dogajanje. Potem smo obiskali skrajno južno točko plaže Omaha (takrat močno utrjeno točko – znani Pointe du Hoc), kjer so se tisti dan izkrcali ameriški »rangerji« in jo tudi zavzeli. Ogledali smo si ostanke betonskih utrdb, tako značilnih za tako imenovan Hitlerjev Atlantski zid, ki se je v doližni skoraj 4000 km razprostiral od juga Francije do skrajnega severa na Norveškem, seveda s težiščem na francoskem delu. Sledila je vožnja nazaj proti severu do kraja Colleville sur Mer na lokacijo ameriškega vojaškega pokopališča za znano izkrcevalno lokacijo OMAHA, kjer smo kolektivno v koloni odšli do spomenika. Tam je tričlanska delegacija OZSČ Ljubljana v čast vsem padlim v operaciji OVERLORD položila spominski venec. Opazili smo, da so slučajno takrat prisotni obiskovalci pokopališča in med našim pohodom do spomenika spoštljivo in mirno obstali in mnogi med njimi tudi spoznali, da smo iz Slovenije. Zvečer smo nekateri odšli v svoji režiji na ogled mesta in sprehajališča in večerne promenade za mladino ob južni obali mesta. Zanimivo je bilo videti marino, kako je zgrajena, in sicer tako, da so privezi pontonski in prilagojeni 7-meterski plimi in oseki.

3. dan:

To dopoldne smo obiskali znameniti samostan, srednjeveško trdnjavo Mont Saint Michel na drugi strani polotoka Cotentin ob plaži Avranches, ki je tudi znana iz časov operacije Overlord. Mont Saint Michel izvira iz leta 708, ko je Aubert, škof kraja Avranches, postavil spomenik nadangelu, Sv. Mihaelu, katerega značilna oprema oz. atribut je meč in tehtnica. Pozneje v 14. stoletju nastala trdnjava se je v stoletni vojni proti Angležem pokazala kot neosvojljiva in je s tega stališča izredno arhitektonsko in utrdbeno zelo zanimiva. V Le Havre smo se vrnili preko krajev Benouville in Ranville, znanih iz osvojitve mostu Pegaz preko reke Orne s strani britanske padalske divizije, ki je v noči s 5. na 6. junij uspešno osvojila ta pomemben most čez reko Orne, zavzela topovsko utrdbo Merville in s tem uspešno zavarovala skrajni severni bok operacije Overlord ter izkrcanje britanskih sil na plažo SWORD pri kraju Ouistreham. Obiskali smo zelo zanimiv muzej Pegasus, kjer je natančno prikazan ta del operacije. Pozneje smo odšli še na plažo, ki je danes zelo zanimiva za turizem, za kite-surfing in različne podobne vodne športe, za katere je potreben veter in pesek. Tega so udeleženci nekaj tudi nabrali kot spomin za domov. V hotelu pa smo se usedli k edini skupni večerji.

4. dan:

Po odjavi iz gostoljubnega hotela smo se odpeljali v Caen na ogled mesta in muzeja »Caen Normandy Mémorial«, ki je zanimiv predvsem, ker zajema štiri tematske sklope, ki nas logično pripeljejo do izkrcanja zaveznikov na obalah Normandije. Videli smo vrsto pretresljivih prizorov iz zgodovinskega obdobja od konca 1. svetovne vojne naprej do obdobja hladne vojne, ki je nastopila po koncu 2. svetovne vojne. Zanimiv je bil filmski prikaz izkrcevalnih operacij zaveznikov na eni strani, in obrambnih nemških sil, na drugi strani, ki so v filmu prikazane časovno sinhronizirano. Obiskali smo tudi nemško poveljniško mesto – bunker v podzemlju tega muzeja, kjer je slikovito prikazano dogajanje na nemški strani v času izkrcevalne operacije in poznejše bitke za Normandijo. Caen se je v nemških rokah zelo dolgo obdržal in so ga zavezniki zavzeli šele potem, ko so ga prej skoraj popolnoma razrušili. Potem je sledil še kratek individualni ogled obnovljenega mesta in odhod avtobusa v smeri Pariza in letališču Charles de Gaulle, katerega smo zaradi hude prometne gneče komaj dosegli še v roku za začetek postopka kontrole in vkrcavanja na letalo Easy Jeta. To nas je popeljalo v Benetke in tam nas je čakal avtobus za pot v Ljubljano.

Generalna ocena udeležencev je, da je zadeva uspela, da so doživeli in videli več, kot so pričakovali in da si takih ekskurzij še želijo. Veseli smo, da smo uspeli na ekskurzijo pritegniti tudi člane OZSČ Domžale in OZSČ Kočevje ter DU MORS.

Turistični in potovalni del je vodil profesionalni vodič, g. GOJKO ZUPAN, ki je svojo nalogo opravil profesionalno in pokazal ogromno znanja iz poznavanja tisočletne zgodovine tega področja. Strokovno — vojaški del izkrcevalne operacije in poznejgih borb do osvoboditve Pariza pa je vsak dan med vožnjo na cilje dneva sproti predstavil predsednik OZSČ major BORUT ZAJEC.

Fotografske posnetke s te ekskurzije, ki soobjavlnei v galeriji, je posnel in objavil naš član, podpolkovnik MATJAZ VRHUNC. Nenazadnje gre posebna zahvala delovni grupi Krotko, Krebelj, Zupanc, ki so od začetka projekta »Normandija 2014« tvorno sodelovali.

Pred Eifflovim stolpom
Omaha – ameriško pokopališče
Omaha – sprehod do spomenika
Omaha – polaganje venca
Omaha – pripave na polaganje venca